Ilya Fomin
- Doctoral Student:Faculty of Humanities / School of Philosophy and Cultural Studies
- Lecturer:Faculty of Creative Industries / Institute of Media
- Ilya Fomin has been at HSE University since 2022.
Young Faculty Support Programme (Group of Young Academic Professionals)
Category "New Lecturers" (2023-2024)
Postgraduate Studies
2nd year of study
Approved topic of thesis: Transformation of the Interactivity Category in the Composition: Film Adaptations of Video Games and Video Game Adaptations of Films
Academic Supervisor: Shteinman, Maria
Courses (2023/2024)
Communication Strategies of the Text (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; field of study "42.03.05. Медиакоммуникации", field of study "42.03.02. Журналистика"; 2 year, 1 module)Rus
- Dramaturgy (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 2 year, 1, 2 module)Rus
- Fantasy in new media: genesis and perspectives (Minor; Faculty of Creative Industries; 1, 2 module)Rus
- Game Studies (Optional course (faculty); 1-3 module)Rus
- History and Theory of Culture (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 1 year, 2 module)Rus
- History and Theory of Culture (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 1 year, 4 module)Rus
- Myths and Archetypes in Storytelling (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 3 year, 3 module)Rus
- Narrative Games (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 3 year, 1, 2 module)Rus
- Political and philosophical ideas in American and Russian science fiction and fantasy literature of the second half of the 20th century (Minor; Faculty of Creative Industries; 3, 4 module)Rus
- Project Seminar (Master’s programme; Faculty of Creative Industries; 2 year, 1-3 module)Rus
- Socio Сultural Сommunication (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 4 year, 1 module)Rus
- Storytelling: a Pragmatic Perspective (Minor; Faculty of Humanities; 1, 2 module)Rus
- Storytelling in Video Games: Media Projects (Minor; Faculty of Humanities; 3, 4 module)Rus
- Past Courses
Courses (2022/2023)
- Analyzing Stories, or What You Would Always Like to Know about Narrative Discourse (Minor; Faculty of Humanities; 1, 2 module)Rus
- Game Studies (Optional course (faculty); 1-3 module)Rus
- History and Theory of Culture (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 3 year, 3, 4 module)Rus
- Narrative Games (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 3 year, 1, 2 module)Rus
- Storytelling: a Pragmatic Perspective (Minor; Faculty of Humanities; 1, 2 module)Rus
- Storytelling in the Сreative Industries (Bachelor’s programme; Faculty of Creative Industries; 4 year, 1, 2 module)Rus
- Storytelling in Video Games: Media Projects (Minor; Faculty of Humanities; 3, 4 module)Rus
Publications5
- Article Терехов Д. А., Фомин И. В., Штейнман М. А. СССР начинается в субботу: деконструкция мифа о будущем и смешение времен в видеоиграх на примере Atomic Heart // Диалог со временем. 2024. № 87. С. 325-341. doi
- Chapter Фомин И. В. Воплощение магических техник и заклинаний в Интерактивных адаптациях романов о Гарри Поттере: Видеоигры и литература // В кн.: Интермедиальные и интертекстуальные трансформации литературного произведения: вселенная Гарри Поттера. М. : Common place, 2023. (in press)
- Article Терехов Д. А., Фомин И. В. Интертекстуальная функция картины в видеоиграх // Moscow University Young Researchers' Journal: Language, Culture and Area Studies. 2022. № 9
- Chapter Терехов Д. А., Фомин И. В. Музыкальное сопровождение как фактор поведения в интерактивном пространстве игры // В кн.: МУЗЫКА — ФИЛОСОФИЯ — КУЛЬТУРА. IX Международная междисциплинарная научная конференция: К 90-летию С. А. Губайдулиной. 15–17 ноября 2021 года : Тезисы докладов. М. : Научно-издательский центр "Московская Консерватория", 2022. С. 153-157.
- Chapter Фомин И. В. Репрезентация и ремедиация русского фольклора в отечественных видеоиграх // В кн.: Диалоги о культуре и искусстве: Материалы XI Всероссийской научно-практической конференции (с международным участием) Ч. 1. Пермь : Пермский государственный институт культуры, 2021. С. 348-353.
Conferences
- 2023Креативные индустрии: идеи, практики, инновации (Москва). Presentation: Повествовательное пространство интерактивных произведений
- Эмоции в цифровой культуре: репрезентация, выражение, потребление (Москва). Presentation: Геймплей как метафора: роль игрового процесса в создании эмоционального наполнения нарратива
- XIV Международная конференциия «Мир/миры будущего» (Москва). Presentation: “Биошок” начинается в субботу: деконструкция телеологического мифа о будущем и смешение времен в видеоиграх на примере Atomic Hear
- 2022Ежегодная студенческая конференция «Академические диалоги» (Москва). Presentation: Стратегии создания дискурса о неэтичности насилия в интерактивных произведениях
- XII Всероссийская научно-практической конференция (с международным участием) «Диалоги о культуре и искусстве» (Пермь). Presentation: Функционирование цифрового мифа в интерактивном пространстве
- 2021Международная научная конференция «Интермедиальные иинтертекстуальные трансформации литературного произведения: вселенная Гарри Поттера» (Москва). Presentation: Воплощение магических техник и заклинаний в интерактивных адаптациях романов о Гарри Поттере
- III Межвузовская студенческая конференция «Региональные варианты массовой культуры». (Москва). Presentation: Образ постсоветского города в отечественном и зарубежном современном искусстве
- Всероссийская научная конференция молодых учёных «Фантастика “научная” и “ненаучная”». (Казань). Presentation: Репрезентация страха перед космосом в научно-фантастических видеоиграх
- «Музыка — Философия — Культура». IX Международная междисциплинарная научная конференция (Москва). Presentation: Музыкальное сопровождение как фактор поведения в интерактивном пространстве игры